چگونگی سازماندهی اطلاعات در پژوهش

حتماً برای شما هم پیش آمده است، که در جریان پژوهش به دنبال مقاله‌ای که قبلاً دانلود کرده‌اید بگردید، اما پیدایش نکنید. مشکل کجاست؟! پاسخ آن ساده است! در عدم سازماندهی اطلاعات. اگر بدانید هر فایل اطلاعاتی را در چه درایوی از سیستم ذخیره کرده‌اید، با این مشکل کمتر روبرو خواهید شد. افزایش رشد پژوهش در سیستم‌های کامپیوتری علاوه بر در دسترس قرار دادن اطلاعات از سراسر دنیا، این امکان را هم در اختیار قرار می‌دهد که با استفاده از ابزارهای ذخیره و جستجوی در میان انبوه اطلاعات، منبع مورد نظر خود را جستجو کنید.

چند راهکار ساده وجود دارد تا اطلاعات خود را به صورت منظم سازماندهی کنید:

محل ذخیره اطلاعات را تعیین کنید.

  .هنگام جمع آوری اطلاعات، به محل آن توجه کنید. اگر قصد سازماندهی عکس را دارید. با نام محل عکس‌ها را  ذخیره کنید اگر اطلاعات را از پایگاه اطلاعاتی خاصی گرفتید آن را با نام پایگاه ذخیره کنید. این نام‌گذاری برای محل در مراحل بعد بازیابی را راحت تر خواهد کرد.

از الفبا استفاده کنید.

هنگام جمع آوری مقادیر زیادی از اطلاعات، مانند واژه نامه‌های تخصصی یا منابع آنلاین از الفبا استفاده کنید.  اطلاعات الفبایی چه در الفبا فارسی و چه الفبای انگلیسی بسیار موثر است. این سیستم طبقه بندی برای همه افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن هستند قابل درک است. این در حالی است که مخاطبان ممکن است هیچ یک از سیستم های طبقه بندی دیگر را درک نکنند.

زمان ذخیره اطلاعات را به خاطر بسپارید.

با استفاده از زمان به خوبی می‌توانبد سازماندهی اطلاعاتی را انجام دهید. بسیاری از رویدادها در یک بازه مشخص رخ می‌دهد. اگر رویدادی به صورت مرتبط مثلا ماهانه یا سالانه تکرار می‌شود، با ذکر تاریخ آن را مشخص کنید. به طور مثال گزارش هفته اول مهرماه ۱۳۹۷٫

به صورت موضوعی دسته‌بندی کنید.

به صورت موضوعی به طبقه‌بندی اطلاعات بپردازید. اگر در یک گروه آموزشی سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. اطلاعات هر کدام را در یک پوشه مجزا ذخیره کنید. به این ترتیب اطلاعات را برای بازیابی به صورت پیوسته می‌توانید بیابید.

سلسله مراتب را در سازماندهی استفاده کنید.

سازماندهی اطلاعات به صورت سلسله مراتبی بسیار راهگشا است. به این ترتیب اطلاعات یک فصل پایان‌نامه در کنار همدیگر قرار می‌گیرد. دسته بندی اطلاعات به صورت فصل یک، فصل دو و … می‌تواند در گرداوری اطلاعات بسیار کمک کننده باشد.

نتیجه‌گیری:

سازماندهی اطلاعات، مسیر پژوهش را هموار می‌سازد. زیرا از این طریق دسترسی به اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد. استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات شخصی نظیر وان توت نیز می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. یکی دیگر از نرم‌افزارهای فارسی زبان در مدیریت و سازماندهی اطلاعات نرم‌افزار پژوهیار است. یکی از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار سازماندهی است. این سازماندهی از طریق دسته‌بندی به صورت پوشه بندی، برچسب زنی، استفاده از ترتیب الفبایی و نمایه سازی امکان جستجو اطلاعات را فراهم می‌سازد.

برگرفته از :

http://theelearningcoach.com/elearning_design/we-design-information-too/

 

این دو تب محتوی زیر را عوض میکنند.
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور). گروه نرم‌افزاری پژوهیار دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی)، دانشگاه تهران

آخرین پست توسط فرحناز سلطانی (مشاهده ی همه)

پاسخی بگذارید

116 بازدید از این صفحه انجام شده