معرفی اینفوگرافیک و انواع آن

‏اینفوگرافیک(Infographic) در سال های اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است.این ابزار تبلیغات برای رسیدن به مخاطبان گسترده تر با ساده کردن موضوعات پیچیده و تنظیم آن در فرمت آسان به فهم موضوعات پیچیده راهنمایی می‌کند. ما می‌توانیم اینفوگرافیک ها را در سراسر اینترنت و رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.

اینفوگرافیک چیست؟

برای درک بهتر مفهوم اینفوگرافیک، به تعبیر این مفهوم می‌پردازیم. اینفوگرافیک از دو واژه “اطلاعات” و “گرافیک” تشکیل شده است.  اینفوگرافی ،(گرافیک اطلاعات) یک نمایش بصری از اطلاعات است که هدف آن ایجاد اطلاعات به راحتی قابل فهم در یک نگاه است.

در این ابزار از متن نیز استفاده می‌کند. ممکن است متن‌ها بسیار کوتاه باشند. همچنین می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای نمایش داده ها، توضیح مفاهیم، ساده سازی ارائه ها، روابط نقشه برداری، نشان دادن روند و ارائه دیدگاه های ضروری باشد. استفاده از تصاویر شفاف در یک اینفوگرافیک می تواند یک ایده انتزاعی را که بسیار ساده تر  به مخاطب آموزش دهد. از این رو محبوبیت اینفوگرافیک در بازاریابی و آموزش برای انتقال اطلاعات بسیار کارآمد است.

در حالیکه اینفوگرافی اغلب به عنوان یک داستان معرفی می‌شود. در واقع اینفوگرافیک‌ها بسیار مشابه ابزار اولیه ارتباطات نوشتاری توسط نقاشی‌های غار و زبان های متمایز تصویر مانند هروگلیف های مصر باستان است. در واقع استفاده از اینفوگرافیک از دهه ۱۹۲۰ به صورت ابتدایی آغاز شده بود. اما  با گسترش کامپیوتر و اینترنت استفاده از آن گسترش پیدا کرده است.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک در فرم‌ها و انواع مختلف تهیه می‌شوند. آن‌ها براساس هدف، نوع اشیاء مورد استفاده و جریان اطلاعات طبقه بندی می‌شوند. توجه داشته باشید که آن‌ها همیشه به طور قطع در یک دسته خاص قرار نمی‌گیرد. ممکن است. در واقع ابزار مناسب به مخاطب و تجسم اطلاعات بستگی دارد. سعی کنید نوعی از اینفوگرافیک را انتخاب کنید که از ابهام جلوگیری کند. هدف از طراحی اینفوگرافیک کمک به خواننده در برداشتن اطلاعات قابل قبول و بینش ارزشمند است.

آیا شما سعی می کنید بهترین و بدترین ارزش ها را در مجموعه داده نشان دهید؟ آیا هدف نشان دادن تغییرات و روند در طول زمان است؟ آیا موضوع را برای تفسیر اجزای مختلف آن تفسیر میکنید؟ می‌‎خواهید توزیع اطلاعات را ببینید؟ آیا شما علاقه مند به نادیده گرفتن رابطه بین ارزش های مختلف هستید؟ با پاسخ به هر یک از پرسش‌ها می‌توانید اینفوگرافیک مناسب‌تری طراحی کنید.

مخاطبان اینفوگرافیک

مخاطبان شما نیز مهم هستند. به عنوان مثال، مناسب بودن یک نوع ارائه گرافیکی می‌تواند بسته به اینکه آیا گرافیک به اعضای هیات مدیره شرکت یا مدیران سطح متوسط ​​آن ارائه می شود، متفاوت باشد. اعضای هیات مدیره احتمالا تنها می خواهند مهمترین نکات را ببینند و به جزئیات فنی زیادی نپردازند. همچنین ارائه داده‌های پژوهشی با توجه به زمینه علمی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

اطلاعات اینفوگرافیک

اینفوگرافی اطلاعاتی با استفاده از متن است. در واقع متن در کنار تصویر یک گزارش را جذاب می‌کند. گرافیک‌ها ممکن است توسط آیکون‌ها(نمونه‌ای از آیکون‌ها را در اینجا ببینید.)، شکل‌ها، رنگ‌ها و سایر عناصر بصری تقویت شود، اما در کل، تاکید بر روی کلمات است.

نرم‌افزار پژوهیار با چهار قابلیت مجموعه‌سازی، سازماندهی، همزمان‌سازی و استناددهی در خدمت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد است. امکانات پژوهیار در هر چهار بخش در اینفوگرافیک زیر قابل مشاهده و دسترسی است.

نتیجه‌گیری:

برای ارائه بسیاری از موارد، تنها متن کافی نیست. به این منظور تصاویر در کنار متن می‌توانند بسیار مفید باشند. اینفوگرافی در این زمینه به کمک پژوهشگران آمده‌اند. با به کارگیری نکات آن می‌توانیم در انتقال اطلاعات بسیار موفق عمل کنیم.

برگرفته از: 
https://icons8.com/articles/what-is-an-infographic/

 

این دو تب محتوی زیر را عوض میکنند.
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور). گروه نرم‌افزاری پژوهیار دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی)، دانشگاه تهران

آخرین پست توسط فرحناز سلطانی (مشاهده ی همه)

پاسخی بگذارید

458 بازدید از این صفحه انجام شده