مدیریت مقالات پژوهشی

پژوهشگران، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اغلب با حجم زیادی از مقالات برای خواندن و نگارش روبرو هستند. استفاده از ابزار مناسب برای پژوهش، مسیر پژوهش را ساده‌تر می‌کند. پژوهشگران دنبال ابزارهایی هستند که به آن‌ها در مدیریت اطلاعات کمک کند.

مدیریت اطلاعات چیست؟

به کلیه امور کنترل ذخیره، یادداشت‌برداری و نگارش، مدیریت اطلاعات گفته می‌شود. ما نیاز داریم در پژوهش  علاوه بر یادداشت‌های کاغذی،  مستقیماً فایل‌های پی دی اف ‌را بخوانیم و در آن حاشیه‌گذاری کنیم. همچنین کلیه فایل‌‌های اطلاعاتی امروزه تنها به صورت چاپی نیستند. بلکه به صورت الکترونیکی در پایگاه‌های اطلاعات علمی هستند. بنابراین نیاز است مدیریت اطلاعات را به صورت متمرکز بر روی هر گونه فایل انجام دهیم.

مشکلات عدم مدیریت اطلاعات در پژوهش:

  • سرگردانی مؤلف در میان:

انبوهی نامنظّم از کتاب، مقاله و ده‌‏ها قلم متنی و غیرمتنی که برای بهره‌برداری در نگارش ذخیره کرده و باید:

  • مجموعه‌‏سازی شوند؛
  • برچسب‏‌های متعدد و همزمان (یک منبع با چند برچسب) بپذیرند؛
  • بر اساس هر یک از فیلدهای فراداده‏ای جستجو و بازیابی شوند؛
  • بتوانند با ویراستهای متعدد (و عناوین واحد) در کنار یکدیگر ذخیره شوند؛
  • پیچیدگی، مکانیزه نبودن و خطاپذیری فرایند استناددهی و تنظیم کتابنامه:

بر اساس یک شیوه‏‌نامۀ استنادی در هنگام نگارش مستند یک مقاله، کتاب، پایان‌نامه و…؛

  • نیاز مؤلف به تغییر فوری شیوه‌‏نامۀ استنادی مورد استفاده در اثر؛

به خاطر تغییر ناشر، تغییر مجلۀ دریافت کننده مقاله و لذا الزام به تغییر شیوه‏نامه استناددهی

تعدد اقلام و منابع مورد استناد در تألیفات علوم اسلامی و انسانی:

–کتاب (تألیفی، ترجمه‏ای، مجموعه مقالات و…)

–پایان نامه

–گزارش پژوهشی

–مقالۀ مجله‏ای، دانشنامه‏ای، روزنامه‏ای، پوستری و…

–مداخل دانشنامه‏، فرهنگ، لغتنامه و…

–متون قدیم: نسخ خطی، پوستی، اسناد خطی

–منشورات سنگی، سربی و…

–نصوص دینی(غیرقابل ارجاع به صفحه): قرآن، نهج‏البلاغه، صحیفۀ سجادیه، منابع حدیثی و…

–منابع دست اول (غیرقابل ارجاع به صفحه): دواوین شعراء، عهدین (جدید و عتیق)، آثار کلاسیک قطعه‏بندی شده (افلاطون، ارسطو و…)

–اقلام دیجیتال:

  • چندرسانه‏ای‏‌ها
  • اقلام وب (مقالات منتشر در وب، ایمیل، پادکست، پست وبلاگ، پست فروم و…)
  • نرم‏‌ا‌فزارهای علمی
  • فایل ارائۀ علمی (presentation)

–آثار هنری تجسمی، صوتی، تصویری و…

–اقلام حقوقی: قانون، لایحه، دفاعیه، پرونده و…

–نقشه‏‌ها

–که دارای حق مؤلف/مصنف/ تولید کننده‌‏اند و هر گونه بهره‌‏برداری از آنها باید مستند (دارای ارجاع) باشد و مشخصات تفصیلی آنها هم به نحو استاندارد در کتابنامه انتهای متن درج شود.

مدیریت اطلاعات با نرم‌افزارهای مدیریت منابع: 

نرم‌افزارهای مدیریت استناددهی، سه کاربرد عمده را ارائه می‌دهند:

  • ذخیره کردن لیست مراجع مورد استفاده در یک تحقیق، در کتابخانه‌ای جدای از متن مقاله
  • مرتب کردن اطلاعاتی که یک محقق در طی سازماندهی دانش در طول پژوهش خود به دست می‌آورد و یا با آن برخورد می‌کند
  • وارد کردن استنادها و کتابشناسی بااستفاده از شیوه‌های تعیین شده در متن

نرم‌افزار پژوهیار با ارائه این سه کارکرد اصلی به همراه امکانات و ویژگی‌های مختص زبان فارسی به پژوهشگران کمک می‌کند تا مدیریت اطلاعات را به خوبی انجام دهند.

 

این دو تب محتوی زیر را عوض میکنند.
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور). گروه نرم‌افزاری پژوهیار دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی)، دانشگاه تهران

آخرین پست توسط فرحناز سلطانی (مشاهده ی همه)

پاسخی بگذارید

338 بازدید از این صفحه انجام شده