استرس پژوهش و راه‌های مقابله با آن

در فرآیند پژوهش در دانشگاه و سازمان به عنوان عضو هیئت علمی، کارمند، دانشجو دچار نگرانی‌های می‌شویم، که آن را استرس پژوهش می‌نامیم. استرس پژوهش جنبه‌های زیادی دارد. از نگرانی در مورد موضوع، نداشتن زمان مناسب برای اتمام، مورد قبول واقع نشدن، نظرات خوانندگان و اساتید و مشکلات و محدودیت‌های انجام پژوهش را شامل می‌شود.

بسیاری از این موارد کاملاً طبیعی است. اما اگر این استرس به قدری زیاد باشد، که پژوهشگر را از ادامه کار منصرف کند، یا فقط به اتمام پژوهش با هر کیفیتی منجر شود، بسیار مخرب خواهد بود. در این نوشتار مواردی را مرور خواهیم کرد که تا حد امکان استرس پژوهش را کنترل کند.

زمان خود را مدیریت کنید.

گاهی اوقات همه ما با فهرستی از کارها روبرو می‌شویم. این یک علت شایع در بوجود آمدن استرس است. قبول کنید که نمی‌توانید همه چیز را در یک زمان انجام دهید. بنابراین شروع به تعیین اولویت و وظایف خود کنید.

لیستی از همه چیزهایی را که لازم دارید انجام دهید و فهرست آنها را به ترتیب اولویت واقعی فهرست کنید. توجه داشته باشید که چه کارهایی باید شخصاً انجام دهید. چه کارهایی را می‌توانید به دیگران واگذار کنید. زمان‌بندی کنید که وظایف باید بلافاصله انجام شود، در هفته آینده، در ماه آینده یا زمانی که باید برای مثال برای دفاع پایان‌نامه آماده باشید.

همچنین به یاد داشته باشید که زمان اضافه‌ای را برای مقابله با وظایف غیر منتظره و اضطراری در نظر بگیرید. همچنین باید به اندازه کافی زمان برای استراحت خویش را در نظر بگیرید. بدون در نظر گرفتن زمان استراحت نتیجه کار مطلوب نخواهد بود. زیرا همه فعالیت‌های جسمی و فکری از انسان انرژی می‌گیرند و برای برگشت انرژی باید زمان کافی برای استراحت داشته باشید.

نه گفتن را یاد بگیرید.

یک علت رایج برای استرس داشتن، کارهای زیاد و زمان کم برای انجام آن است.  با این حال در این وضعیت، بسیاری از  افراد همچنان موافق مسئولیت های بیشتری خواهند بود. یادگیری گفتن “نه” به درخواست های اضافی و غیر مهم کمک می کند تا سطح استرس خود را کاهش دهید. همچنین ممکن است به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید.

برای یادگیری گفتن “نه”، شما باید بدانید چرا نه گفتن دشوار است. بسیاری از مردم به سختی می گویند “نه”، زیرا آنها می خواهند کمک کنند، و سعی کنند مفید باشند. برای عده‌ای، نه گفتن همواره با ترس است؛ ترس از درگیری، ترس از دست دادن فرصت ها. به خاطر داشته باشید که این موانع برای “نه” گفتن است و باید با آن مقابله کرد.

شما ممکن است مایل به  “نه” گفتن مستقیم نباشید. می‌توانید از عبارات‌های برای بیان منظور خود به صورت غیرمستقیم استفاده کنید. برای مثال از عبارت‌های زیر استفاده کنید:

“من متاسفم، اما من نمی توانم به این متعهد شوم زیرا اولویت های دیگری در این لحظه وجود دارد.”

“اکنون وقت خوبی نیست، زیرا من در وسط کاری هستم. ممکن است بعداً در مورد آن صحبت کنیم؟

“من دوست دارم این کار را انجام دهم، اما …”

استرس را کنترل کنید.

استرس می تواند مشکلاتی را بوجود آورد. یادگیری نحوه یافتن راه حل‌هایی برای مشکلات سطح استرس را کاهش دهید. یک روش حل مسئله شامل نوشتن مشکل است. تصمیم گیری در مورد نقاط خوب و بد هر مشکل. و همچنین انتخاب بهترین راه حل متناسب با مشکل. هر مرحله را که باید بخشی از راه حل و فرآیند پژوهش را بنویسید: چه اتفاقی خواهد افتاد، چگونه انجام خواهد شد، چه زمانی انجام خواهد شد، چه کسی درگیر است و در کجا اتفاق خواهد افتاد.

از ابزارها کمک بگیرد.

بسیاری از استرس‌های که در طول پژوهش با آن‌ها روبرو می‌شویم، به دلیل آن است که زمان کافی برای انجام نداریم. برای بسیاری از کارها ابزارها و نرم‌افزارها می‌توانند بسیار دقیق‌تر مشکلات را رفع کنند. برای این منظور برای کارهایی که برای پژوهش مورد نیازتان است فهرستی تهیه کنید. و بررسی کنید کدام یک از موارد را می‌توانید به نرم‌افزارها بسپارید. برای مثال از نرم‌افزارهای مدیریت استنادی برای پژوهش استفاده کنید. نظیر نرم‌افزار پژوهیار، مندلی، زوترو . برای ویرایش مقاله می‌توانید از ابزار ویراستیار کمک بگیرید. برای آمار و آزمون‌های آماری از  نرم‌افزارهای اس پی اس اس استفاده کنید.

نتیجه‌گیری:

امروزه برای مقابله با استرس در همه موارد زندگی راهکارهای روانشناسانه وجود دارد. در زمینه پژوهش نیز گاهی استرس پژوهش موانعی را برای پژوهشگر بوجود می‌آورد. با به کارگیری نکاتی کلیدی می‌توان این استرس را مهار کرد و از پژوهش لذت برد.

 

 برگرفته از:
https://www.skillsyouneed.com/ps/stress-tips.html

این دو تب محتوی زیر را عوض میکنند.
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور). گروه نرم‌افزاری پژوهیار دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی)، دانشگاه تهران

پاسخی بگذارید

177 بازدید از این صفحه انجام شده